mandag 21. oktober 2013

Idrett & IKT

Oppgave 1: Sitat fra læreplanen i idrettsfag:

"Å kunne bruke digitale verktøy i idrettsfag innebærer å bruke PC til arbeid med treningsplanlegging, og å bruke andre digitale verktøy for å framskaffe, dokumentere og presentere data fra treningsarbeid. Det omfatter også innhenting av kilder og informasjon fra ulike databaser. I forbindelse med stevner og kamper handler det om bruk av tidtakersystem og resultatservice og bruk av videoopptak og digitale bilder."

Innenfor idrettsfag vil det være ulik bruk av IKT på de ulike fagområdene, men generelt sett gir fagområdet gode muligheter til å følge retningslinjer som beskrevet over. Når det gjelder innhenting av kilder og databaser er det nok viktig i de fleste fag, men på mange andre områder er det store variasjoner og differensierte muligheter.

Et fag det er gode muligheter til å bruke IKT aktivt er treningslære. Her bruker jeg IKT til alt i treningsplanleggingen. Det vil si alt fra å lage arbeidskravsanalyser til å lage øktplaner og føre digital treningsdagbok. Innenfor dette feltet ser jeg også gode muligheter til å utvikle bruken mye i fremtiden.

Jeg bruker det også til å hente ut pulskurver etter en treningsøkt. Dermed kan elevene se hvordan pulsen endrer seg underveis i økta, men også sammenligne økter over tid. Dette synes elevene er interessant og spennende. Det ligger mer læring i dette enn å se en tilfeldig pulskurve i boka.

I treningslære og praktiske fag som aktivitetslære/ toppidrett/ breddeidrett filmer vi elevenes aktivitet. Dermed kan en sitte sammen med elevene i etterkant og analysere bevegelser og drøfte utførelse av bestemte oppgaver. Dette gir et annet perspektiv enn å kun coache elevene underveis i økta.

Så har vi diverse testutstyr som kraftblokk og fotoceller som også bør impliseres i undervisningen.

Dette er noen konkrete områder jeg bruker IKT på i dag, men jeg ser også at det finnes mange områder jeg ikke har satt meg inn i og at det finnes muligheter for fremtiden. Mye derfor jeg tar nettopp dette studiet!:-)

Oppgave 2:
På skolen vår jobber vi mot en såkalt IKT standard. Det vil si at det er utarbeidet noen krav som elevene kan stille til oss lærere. Likevel er det ikke gjort mye fra ledelsens hold ift å sette oss inn i og skolere oss ift disse kravene. Det vil si at det er satt noen krav til oss lærere som det vel i praksis ikke har blitt gjort noe med frem til nå.

IKT standarden kom imidlertid foran  skoleåret 2013/14, så regner med at det kommer til å skje mer her i tiden som kommer.

På idrettsavdelingen vår har det blitt kjøpt inn Ipader. Dette brukes aktivt i undervisningen per dags dato, og vi kommer til å kjøre egne kurs ift bruken av dette.

3 kommentarer:

  1. Tenk deg hvor mye spennende vi kan gjøre i tilleg når vi nå lærer mer om ulike verktøy. Tenk deg en blogg der vi kan ha tverrfaglig samarbeid i idrett og samfunn (idrettens grunnverdier) og moral og etikk fra RLE og skape diskusjoner i klassen eller mellom flere klasser og kanskje til og med åpne for innleg "utenfra". Idag er det vel stort sett vi som bruker verktøyene som du nevner i oppgave 1.
    I forhold til oppgave 2 blir vi vel en form for ressurspersoner etter dette kurset. Vi får lage en gruppe av de som er "skolerte" på digital kompetanse i avdelingen. Vi har en stooor jobb å gjøre :-)

    SvarSlett
  2. Dette er spennende å lese for en realist som trener litt på si. Jeg har ikke turt å anskaffe meg app på mobil eller pulsklokke for da kommer jeg til å være mer opptatt av tallene enn treningen.... Men jeg ser at slik IKT-bruk som du nevner over er mye bedre til å illustrere teorien enn all verdens kurver i læreboken. Her får dere knyttet praktisk trening til teorien på en helt ny måte.
    Jeg går ut fra at vi har samme IKT standard fra Telemark fylkeskommune. Vi på Skien vgs har blitt "pushet" til å bruke mer og mer IKT i undervisningen de siste årene. Det har gått mye på at digitalt kompetente lærere har lært opp andre lærere. I matematikk må vi nå bruke IKT-verktøy for det er et krav til eksamen at elevene skal bruke dette. Og nå får vi også ta studier...slik som dette. Så digital kompetente blir vi til slutt :-)

    SvarSlett
  3. Dette er spennende å lese for en norsklektor også! Jeg har stor tro på IKT i idrettsfag. Det er interessant å la elevene lage instruksjonsvideoer og legge ut på en wiki, for eksempel.

    SvarSlett